I ditt CV ska du beskriva dina kunskaper, personliga erfarenheter och egenskaper som du vill lyfta fram. Du ska även tänka på att anpassa ditt CV till jobbet du söker. Du ska alltså lyfta fram de erfarenheter som är viktiga för jobbet du söker.
Beskriv de utbildningar du har gått som kan vara bra för arbetsgivaren att veta. Du kan även beskriva innehållet i utbildningarna. Beskriv de jobb och praktikplatser du jobbat och varit på. Det är inte viktigt att ta med alla utbildningar och alla jobb som du haft ifall du haft många utan ta ut det som är mest viktigt för det jobb du söker. Ibland vill arbetsgivaren ringa en referensperson för att höra vad dem har för bild utav dig. Referenser kan vara en person som känner dig väl, helst genom ett annat arbete tex en  tidigare chef. Om du inte har någon bra referens kan du använda dig av en gammal lärare eller en handledare. Kom ihåg att fråga de personer som du vill hänvisa till om det går bra för dem, berätta även vilket jobb du söker.Du ska även ta med då du beskriver dig själv som person. Tex om du har körkort, om du kan olika språk eller om du har erfarenheter av något annat arbete.

 

Personligt brev:

 

När man ska skicka in ett CV till ett jobb man söker ska man även skicka med ett personligt brev. Ditt personliga brev är en närmare presentation av dig själv. Det är din chans att visa att du är rätt person för just det här jobbet och varför just du ska få det. I brevet ska du skriva dina styrkor, mål och ambitioner. Ditt personliga brev ska vara positivt och det ska framhäva dig själv som person. Du ska nästan skryta om dig själv fast på ett bra sätt så att arbetsgivarna blir intresserad av just dig.

 

Tips när du ska skriva ditt personliga brev:

 

 

  • Börja ditt personliga brev med att tydligt motivera varför du söker just det jobbet och vad som fångade ditt intresse? Vad hos företaget och dess verksamhet som lockade dig? Det är även viktigt att berätta varför du är rätt person för jobbet i början av brevet så dom inte tappar intresset av dig.

 

 

 

  • I andra delen av ditt personliga brev är det smart att du skriver och berättar om dina kompetenser, erfarenheten, mål och andra liknande saker. Om du har många erfarenheter osv bör du fokusera på att berätta om dom som passar till det jobb du söker.

 

 

  • Till sist skriver du om dina förväntningar och din önskan att få komma på en intervju hos jobbet du söker men även att få börja jobba där.