För att ha koll på sin ekonomi och kunna förbättra sitt sparande är det väldigt smart att göra en budget så man får en tydlig bild vart sina pengar har hamnat i slutet av månaden. Och utifrån det kan man se orsaken varför den slutliga summan ser ut som den gör. Tex om man ligger på 0  slutet av månaden bör man kolla igenom sina utgifter och försöka dra ner på någon kategori som är onödigt stor tex shopping.

 

En budget går ut på att man sammanställer alla sina inkomster och utgifter för att sedan få ett resultat på hur mycket pengar man har kvar efter en period tex en månad.

När det gäller utgifter så är det väldigt lätt att skriva ner sina fasta utgifter tex hyra och sådana saker som man måste betala varje månad. Det är dom rörliga utgifterna t ex mat, kläder som kan vara lite svåra att veta och bestämma hur mycket pengar man  borde lägga ner på dom olika kategorierna. Därför kan du göra en uppskattning hur mycket du tror du kommer lägga ut på dom olika kategorierna utifrån vad du ungefär har gjort innan. Detta kallas för att göra en resultatbudget och det innebär att man gör en budget utifrån vad man tror man kommer ha för inkomster och utgifter. Sedan när månaden är slut gör du en ny budget som visar hur det blev  egentligen detta kallas resultaträkning eller utfall. Därför är det bra att du skriver ner vad du har haft för olika utgifter under månaden så du vet exakt när det är dags för att göra resultaträkningen.

 

När du både har gjort en resultatbudget och fått ett utfall kan du ställa upp dom olika budgetarna bredvid varandra så du tydligt kan se avvikelserna alltså skillnaden mellan dom 2 budgetarna. Utifrån det kan du se vad du ska göra för förändringar till nästa månad så att det stämmer överens bättre med hur du hanterar din ekonomi men även för att göra eventuella nedskärningar på någon kategori för att få ett större resultat i slutet av nästa månad. Resultat är dom pengarna man har kvar efter den bestämda perioden i detta fall månad. Man kan även se om man lagt ner för mycket pengar på någon kategori och därför välja att göra den utgiften mindre så man kan spara dom pengarna istället.

 

PÅ länken här nedan finns det 3 olika exempel på dom budgetarna vi beskrivit ovan i ett word-dokument

Exempel på budget